Elaborazione e realizzazione di un progetto definito, una proposta di lavoro personale e originale inerente la ridefinizione pratica e concettuale del proprio corpo quale mezzo, pensiero dalla libera facoltà creativa. Presentazione di un breve scritto quale sintesi, specchio e percorso di un iter raggiunto. Gli stessi obbiettivi degli allievi saranno personali e mireranno ad ottenere un preciso fine formativo concordato con il docente.
DE DOMIZIO DURINI L. , Il cappello di feltro Joseph Beuys, Charta ed. , Milano 1998
FLORENSKIJ P. , La prospettiva rovesciata, Gangemi ed. , Roma 2003
FLORENSKIJ P. , Le porte regali, Adelphi ed., Milano 2002 GALIMBERTI U., Il corpo, Feltrinelli ed., Milano 1983
LE GOFF J. , Il corpo nel Medioevo, Laterza e figli, Milano 2005 MADESANI A. , Le icone fluttuanti, Bruno Mondatori ed., Milano 2002
MARCHESINI ROBERTO, Post-human, Bollati Boringhieri ed. , Torino 2002
PALAMIDESSI T. , L'Icona, i colori e l'ascesi artistica, Archeosofica ed. , Roma 1986
PONTY M.M. , L’occhio e lo spirito, SE ed. , Milano 1989
STUDENTI INTERNAZIONALI (INTERNATIONAL STUDENTS):
The course objective is to define a new understanding of an interior, emotional, and intuitive concept of the human body within the artistic process through a journey of apparent interior immobility beyond every psychological, sociological, anthropological, philosophical and religious form and beyond every idea of contemporaneity. Beyond contemporaneity because the moment anything becomes analyzed as a previous expressive event, it can already be considered historicized.
Body and icon
From the multimedia body to the multidimensional body. The course concentrates on research regarding the body reflected in its interior instant where time expands in a multidirectional and expressive space. It is within the absence of the body that the originality and origin of corporeity can be born.
• Analysis of the human body as media, means and expressive medium for creative research.
• A 360° journey on the subtle line of art in order to find periods in which works of art communicate ethically and aesthetically with various media.
• From multimedia language regarding the human body to multidimensional language regarding the icon.
• Analysis of the human body as a two dimensional door that opens toward a creative vision of the various woven elements that form a “body-opera, body-medium, body-medius”.
• Body and holography; synesthesia and simultaneous creativity.