Lo studente sarà valutato sulla base delle conoscenze acquisite durante la sua frequenza al corso, ai seminari e alle visite esterne e sulla conoscenza della bibliografia indicata, e in base alla sua capacità di analizzare criticamente i problemi affrontati. Saranno obbligatori una prova orale e la presentazione di una tesina finale su un museo contemporaneo, o su un tema scelto dello studente e concordato con il docente.
OBBLIGATORI:
- C.S. Bertuglia, F. Bertuglia, A. Magnaghi, Il Museo tra reale e virtuale, Editori Riuniti,1999
- F. Poli, Il sistema dell’arte contemporanea, Edizioni Laterza, Bari, 2011
- Hugues de Varine, Le radici del futuro: il patrimonio culturale al servizio dello sviluppo locale, Clueb 2005
- P.C. Marani - R. Pavoni, Musei. Trasformazioni di un'istituzione dall'età moderna al contemporaneo, Venezia, Marsilio, 2009 ( seconda edizione ).
- K. Schubert, Museo. Storia di un´idea, Il Saggiatore, 2000
- S. Settis, Paesaggio costruzione cemento, Einaudi 2010
STUDENTI INTERNAZIONALI (INTERNATIONAL STUDENTS):
Museology. Museology within the contemporary context.
The course will explore the concept of contemporary museology and seek to answer a few fundamental questions:
- What are the museums of today? In how many ways can they be defined?
- What is their role in society from a historical standpoint?
- What are the dynamics of the contemporary museum?
- What is the future of museums?The purpose of this course is to provide an in depth understanding of the geography of Italian museums (within the complex and stratified panorama of the Italian national heritage), and how its history is in relationto the territory, cities and landscape of Italy.
Particular attention will be given to different types of museums
- from contemporary to ethnographic museums to natural history and memorial museums.
During the course students will have the chance to participate in seminars regarding prominent figures of contemporary museology such as Renzo Piano, Gae Aulenti, Frank Gehry, Daniel Libeskind, Mario Botta, and David Chipperfield.
A panoramic view of the most recent museum realizations from Beerlin to London and from Paris to Bilbao will provide students with a thorough perspective of the conservation and exhibit design of cultural heritage.